כשמדובר על משאיות, ישנה חלוקה לפי גדלים – קטנות וקלות, בינוניות וכבדות. כשבמשאיות קטנות וקלות עסקינן, עלולה להיווצר בדמיונו של השומע תמונה של רכב קטן ומינורי, אך לא כך הדבר. גם כאשר מדובר במשאית קטנה וקלה, אנחנו מדברים על כלי רכב ששוקל לרוב לא פחות מ- 6 טון.

אם כך, משאית קטנה וקלה היא לא כל כך קטנה ולא כל כך קלה, אך בטח ובטח הרבה יותר קטנה וקלה מחברותיה המשאיות הבינוניות והכבדות, ומולן יש לה יתרונות רבים. לפני שנגיע ליתרונות יש לציין את המובן מאליו אולי – סוגי משא מסוימים לא יתאימו למשאיות הקטנות והקלות.

אלו לרוב מסוגלות לשאת 3-4 טון ואפילו מעט יותר, בהתאם לארגז המשא שלהן, ובהתאם לו גם סוג המשא המיועד. אם מדובר בהובלת דירות, ייתכן כי ציוד רב מאוד של דירה גדולה במיוחד לא יתאים למשאית קטנה וקלה, כי פשוט לא יהיה מספיק מקום בארגז המשא שלה. כך גם לגבי ציוד מסחרי או תעשייתי כבד במיוחד. יחד עם זאת, כאמור, יתרונות לא חסרים.

יתרונותיה של משאית קטנה וקלה

גודלה הוא אולי חיסרון בכך שאינו מאפשר להמיס כל משא מכל סוג וגודל שהוא, אך בהחלט מהווה יתרון בתחומים רבים אחרים:

  1. יכולת תמרון – הובלות דירה כוללות לעיתים נסיעות בין עירוניות אך תמיד יכללו גם נסיעה עירונית, לפעמים בכבישים צרים וצפופים. משאית קטנה וקלהתוכל לתמרן טוב הרבה יותר בכל הרחובות העירוניים ולא לעכב את כל התנועה או להיתקע.
  2. חניה – בזמן הפריקה או ההעמסה, גודלה של המשאית מהווה יתרון במציאת מקום חניה שלא יעכב או יחסום את כל הרחוב. גם אם מדובר בחניון, על משאיות כבדות יותר ישנם לעיתים הגבלות חניה, שמשאיות קטנות וקלות פשוט לא יסבלו מהן.
  3. מחיר – מחיר השכרת משאית קטנה וקלה יהיה זול יותר ממשאית גדולה וכבדה יותר, זאת גם בגלל שכמות הדלק שתצרוך משאית קלה וקטנה תהיה קטנה הרבה יותר.

דגמים פופולאריים של משאיות קטנות וקלות

ישנן לא מעט יצרניות של משאיות קטנות וקלות, וכמה מהן מובילות בשוק המשאיות הישראלי. החברה המובילה היא איסוזו, יצרנית משאיות איסוזו סומו, שדגמי ה- 6.2 טון וה- 7.5 טון שלה הם דגמי המשאיות הקלות הנפוצים והמבוקשים ביותר בארץ.

שני דגמים אלו ידועים בחוזקם, אמינותם, וביצועיהם הטובים, מסוגלים לשאת 3 טון ו-4 טון בהתאמה, ואף יותר, ונהנים מתמיכה של מוסכים מורשים וחלקי חילוף מקוריים ברחבי הארץ. יחד עם חברת איסוזו שולטות על השוק גם המשאיות הקלות של מרצדס ומיצובישי.

חברה מובילה נוספת היא ניסאן המציעה דגם של משאית 'זעירה' הנקראת ניסאן קאבסטאר, ודגם כבד מעט יותר הנקרא אתלאון. חברת יונדאי גם היא משווקת בארץ דגם משאית קלה הנקרא HD55, המגיע במשקל 5.5 טון ו- 6.5 טון.

הפופולאריות של דגמים אלו על פני אחרים נקבעת על ידי מספר קריטריוני ם – ראשית, כמובן, המחיר, אך לא פחות חשוב מכך – הביצועים. זה שמדובר במשאית קטנה לא אומר שהיא לא יכולה להיות חזקה. יצרניות המשאיות שהשכילו להבין זאת, הן אלו שדגמיהן מציפים את הכבישים.